anotherdream

Blä!

Publicerad 2008-10-31 16:31:36 i Allmänt,

Det är väldigt bra att vi äntligen kan använda internet, men väldigt dåligt att msn inte fungerar.Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få tag i vissa personer förrutom genom mess och bilddagboken. Jag kan inte ens gå in på hotmail för att läsa eller skicka mail. BLÄ!

Vi ska snart gå och jobba igen, skönt att det blir två lediga dagar efter ikväll. Verkligen efterlängtat efter att från första dagen direkt börja jobba fast vi inte kom förän klockan halv tio på kvällen så var det jobb direkt dagen därpå.

Ni får ha dt så bra!

Puss & Kram ♥

Pumparavioli och bläckfisk

Publicerad 2008-10-31 15:09:41 i Allmänt,

Fredag den 31 Oktober 2008

Idag började jag dagen i köket med att göra pumparavioli. Låter ganska gott faktiskt, men vet inte om det var det. Medans jag gjorde raviolin så rensade Martin bläckfiskar, tog bort ryggraden och skar ner dem i mindre bitar. Till mat idag blev det spagetti i någon slags het tomatsås och sallad.

Efter maten fick jag hålla på med bläckfiskarna, ta bort skinnet på dem efter att de hade kokat i en timme på spisen i rött vin med kroken i.

Slut på de som vi fick göra i köket ida, nu har vi lite fritid innan vi börjar igen och äntligen har vi fått använda internet fast msn funkar inte ändå.=(

Imorgon är vi lediga, och då tänkte vi åka till Brixen som är en lite större stad här i Südtirol. Snö på bergstopparna här, underbart fint, hoppas det kommer mer=). Vintl ligger som i en dal(skål) av berg.

Ha dt så bra!

The fuck-day

Publicerad 2008-10-31 14:48:52 i Allmänt,

Onsdag 29 oktober 2008

Gick upp som vanligt, klockan åtta gick mobilen igång. Jag har vaknat några gånger under natten av all trafik som åker här förbi, inte så uppskattat. Frukost halv nio, som vanligt en macka med sylt eller nutella på. Idag blev det en macka med blåbärsylt och en med hallonsylt. En kopp te, fast den här gången av det mörka teet (frukteét var inte så uppskattat hos mig). Sedan var det gång med jobb igen. Började med att Skalade(peel) potatis, först rå sen kokt. Efter det skar jag potatisen i skivor. Sen fick jag skära och skala pumpa. Pumpan gjorde mig möglig(nej skojade bara, jag blev grön och det har inte gått bort än). Jag tvättade mig i citron men jag skulle de det en dag så skulle allt vara borta sa kocken. Efter pumpan fick jag hjälpa en av de andra kockarna att "rulla" ut grissini.  Vi var inte klara med grissini men det klockan var halv tolv och det var dags att äta lunch. Den här gången var det mycket godare lunch än dagen innan. Det var pasta i någon tomatsås med mossarellaost, sallad och en minisnitzel. Efter maten var det bara att ge sig på grissini igen. Efter att det var klart och degen var slut, fick vi en stor låda med lök framför oss. Två lådor som vi skulle lägga den skalade löken i. Det var mycket och stora lökar. Efter löken kom en låda med gurkor (tror jag att det var) som vi skulle skala och kärna ur. Efter gurkorna började vi att städa och fick gå klockan två. Tillbaka igen vid fem för att fortsätta jobba.

Klockan fem var man tillbaka i köket, runt halv sex var det mat. Efter maten skulle vi göra tigerkaka. Man skulle först vispa 1200 gram smör med 1200 g socker i ungefär 5 minuter.  Sen skulle man ha i äggen(28 st.) några i taget och inte för fort. Efter att alla äggen var i smeten skulle man ha i 1400 gram mjöl, 4 påsar bakpulver och 4 påsar vaniljsocker.

Men en av kockarna, som för den delen kommer ifrån Tyskland skulle hjälpa oss med tigerkakan. Men han blandade bara ihop alla ingredienserna och bara vispade alltihopa. Alla bara skrattade åt killen och han tyckte inte alls att det var så kul. Så han sa att idag var det en" fuck-day ".

Vi gjorde i stort sätt bara tigerkakan och städade sen fick vi gå hem och sova.

Resan till Italien

Publicerad 2008-10-31 14:39:09 i Allmänt,

Måndag den 27 oktober 2008

Halv åtta lämnar jag hemmet och sätter mig i en bil som kör mot Stockholm och Arlanda. Vi kommer fram till Arlanda ungefär klockan tio vi väntar en halv timme innan vi checkar in. Klockan elva började väntan på första flyget som ska gå halv ett från Arlanda och som ska ta oss till Frankfurt.  När klockan är runt kvart över tolv sätter vi oss i planet.  Från elva till tolv har jag varit på toa x antal gånger(minst sex).  Planet avgår halv ett och vi är framme i Frankfurt tio i tre, vi skyndar oss för den enda vi behöver bry oss om nu är att hitta rätt gate där flyget till Innsbruk ska gå ifrån. Frankfurts flygplats var väldig stor men vi lyckas ändå hitta dit vi ska. Flyget som vi ska åka med till Innsbruk skulle gå 15.40 men var mer än en halv timme försenat. Det kändes onödigt att stressa så mycket som vi gjorde för att hitta rätt och hinna med. Så det blir lit dötid även här. Runt kvart över tre får vi komma ombord på planet eller rättare sagt bussen som ska ta oss ut till flybanan där flyget står. Planet var mycket mindre än det första puls att det var försenat, vi var inte så glada. Detta innebar att vi fick ta de senare tåget till Vintl sen.  Flygresan från Frankfurt till Innsbruk tar lite drygt en timme. Men det är ju redan försent, vi hinner inte med det första tåget. Vi såg när de lastade in våra väskor innan vi gick på planet så vi visste att de i alla fall kommit med. Det gick väldigt smidigt att få sin väska och vi gick ut för att vänta på bussen som enligt pappret skulle gå 18.51, men med hjälp av min tyska frågade jag en tjej som tydligen också stod och väntade på bussen till tågstationen, och det vara bara sju minuter kvar tills bussen skulle gå. Vilken tur då kommer vi i alla fall till tågstationen.  18.03 gick bussen till tågstationen, vi var där strax innan halv sju. Då återstod bara tågbiljetter och det var inte heller så svårt att fixa, nu hade vi tåg biljetter men tåget skulle inte gå förrän om en timme(19.26). Då blev det till att vänta igen och släpa på vår packning, inte de roligaste direkt. I högtalare som gick i princip hela tiden ropande dom att tåget till Verona(vårt tåg) skulle vara försenat med fem minuter. Inte nu igen, tackvare att planet till Innsbruk var försenat missade vi ju vårt första tåg. Så nu var vi tvungna att byta tåg i Fransfester, bara vi inte skulle missa det. Tåget var några minuter försenat kanske inte riktigt fem minuter. Väl på tåget tittade vi en extra gång på vart vi skulle gå av sen och bad en av konduktörerna att säga till när vi var i Fransfester.  I ungefär en timme och 25 minuter åkte vi tåg innan vi skulle gå av för att byta tåg. Tåget som skulle ta oss till vår slutdestination Vintl var ganska tidigt. Men det avgick inte förrän klockan var kvart över nio som det skulle.  Detta tåg åkte vi ungefär en kvart, 21.29 skulle tåget vara i Vintl vilket det också var. Vi går av tåget trötta och hungriga efter vår långa resa. Vi blir mötta på tågstationen av en som jobbar på hotellet och som vi också ska dela "lägenhet" med.  Först fick vi se vart vi skulle bo, det var som att komma in i en hall med fem dörrar, tre av dörrarna var rum, ett varsitt till var och en. De andra två var två badrum, ett med bara dusch och en med bara toalett. Sedan gick vi till hotellet och fick en varsin pizza, jag var mer trött än hungrig så jag åt upp halva pizzan. Sedan var det mer eller mindre dags för sängen. Vi var helt slut.

Äntligen!!

Publicerad 2008-10-31 14:35:04 i Allmänt,

Äntligen har vi fått använda internet har i Italien. Fast msn har vi inte riktigt fått igång än. Det kommer snart lite mer information om resan hit och hur det är här. Idag har det snöat på bergstopparna och regnat här nere på marken.

Ha dt så bra så länge!

Packat...

Publicerad 2008-10-26 17:14:37 i Allmänt,

♣

Äntligen har jag packat klart. All packning får ju inte väga för mycket och det var ett av problemen. Fast inte med den stora väskan utan mer handbagaget. Vilket förvånade mig lite, var lite orolig att det var den stora väskan med alla kläder skulle väga för mycket. Men det kan ju bero på datorn som givetvis ska med till Italien, bra att ha när det gäller kommunikationen. Så imorgon är det den stora dagen, då bär det av till ITALIEN, och alla andra som precis har fått höstlov.

Ha så bra och njut av lovet!

Tre persikor & en kyss

Publicerad 2008-10-25 01:18:34 i Allmänt,

Tre dagar kvar till Italien, fyrtioåtta timmar kvar tills planet går från Arlanda. En liten bit av mig längtar bort, jag vill se mig om i världen. Man lär sig ingenting om man inte ser sig om lite, det gäller att se och ta chanserna när de kommer. Men jag vet också att jag kommer att sakna Sverige speciellt vissa personer som man bara inte kan klara sig utan. Men de finns hoppningsvis kvar när jag kommer hem igen. Jag ska bara njuta och ha kul på min resa och plocka upp de som kan vara bra att ha i "ryggsäcken".

Ha dt så bra!

Snart dags för Italien

Publicerad 2008-10-18 00:13:55 i Allmänt,

Tiden går fort när man har roligt, det är bara tio dagar kvar tills jag åker ner till Italien för praktik i fyra veckor. Lite nervös är man ifall någonting skulle gå fel, typ missa flyget eller ännu värre att missa tåget som ska ta oss till staden(Vintl) där hotellet(hotel lodenwirt) ligger. Men om man bara försöker tänka positivt så brukar allt gå bra.